تحلیف ریاست جمهوری و مضمون آن
به زودی یازدهمین رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و ذیل سوگندنامه را امضاء می‌نماید.
متن سوگند نامه
 بسم‏ الله ‏الرحمن‏ الرحیم
من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیت هایی که بر عهده‏ گرفته‏ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و اإمه اطهار علیهم‏السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم."
چنین مراسمی را اصطلاحا "مراسم تحلیف ریاست جمهوری" (  inauguration)  می نامند . اما اصولا ، چرا ریاست جمهور باید سوگند یاد کند و اثر وضعی چنین سوگندی توسط ریاست جمهوری چیست ؟ او برای انجام کدامین وظایف نیاز دارد تا سوگند بخورد ؟
سوگند ریاست جمهوری در برابر قرآن کریم ،  مردم ، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه ، فراتر از شکل نمادین آن و واجد مفهومی حقیقی و دارای اثرات مشخص حقوقی و انگیزشی است .  او به عنوان منتخب مردم سوگند شرعی یاد می کند تا ؛ اولا ،  پاسدار مذهب رسمی ، نظام جمهوری اسلامی ، قانون اساسی کشور باشد . ثانیا ، تمام وظایف مصرح در قانون اساسی را که برای قوه مجریه پیش بینی شده است ؛ به انجام برساند  . ثالثا ، از هر گونه خودکامگی بپرهیزد رابعا ، از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند خامسا ، در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد سادسا ،  قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به او سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاه دار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد .
 زیبایی مضمون سوگند فوق و ترتیب اجرای آن ( مطابق اصل 112 قانون اساسی ) ، از آن رو اهمیت پیدا می کند که ریاست جمهوری با تمام باور اعتقادی و معنوی  آمادگی خود را برای اجرای بی کم و کاست و بدون تبعیض قانون اساسی  اعلان داشته و به آن متعهد می شود، تا به این ترتیب علاوه تصریح بر وفاداری به پاسخگویی های قانونی ، آرامش خاطر بیشتری را برای مردم و نهادهای نظارتی برخود و اجزای کابینه فراهم آورد .  بنابراین سنت حسنه سوگند ریاست جمهوری در کشورهای مختلف از جمله ایران ؛ نماد ابتنای مسوولین بر حسن جریان قانون و نظم در جامعه و فراتر از آن ، حاکمیت وجدان اخلاقی و سرمایه های اعتقادی  بر کسانی است که مسوولیت ها ی کلیدی جامعه را در دست دارند .
این که رئیس جمهور برای کدامین وظیفه سوگند یاد می کند ؟ باید گفت ، وظایف رییس جمهور در جمهوری اسلامی در سه و به تعبیری در دو مرحله ، دستخوش تغییر و تحول شده است  . جدول ذیل عمده تغییرات مورد اشاره را تبیین می کند .


سیر تطور جايگاه و مسئوليت هاي رئيس جمهوردر ج . ا . ا .

عنوان

پيش نويس

قانون اساسي

ج.ا.ا.

قانون اساسي

ج.ا.ا.

مصوب1358

قانون اساسي

ج.ا.ا. پس از

بازنگري1368

عالي ترين مقام رسمي كشور

اصل 75

----

----

نصب و عزل عالي ترين مقام قضايي

اصل 140

----

----

انحلال مجلس پس از رفراندوم

اصل 89

----

----

توشيح يا بازگرداندن قوانين مصوب مجلس

اصل 83و84

----

----

عفو مجرمان

اصل 90

----

----

فرماندهي كل قوا

اصل 93

----

----

ااعلان جنگ (پس از تصويف مجلس)

اصل 95

----

----

ضامن استقلال قوه قضائيه

اصل 127

----

----

تنظيم ارتباط ميان سه قوه

اصل 16

اصل 113

----

رياست قوه مجريه

اصل 75

اصل 113

اصل 113

مراقبت براجراي قانون اساسي

اصل 75

اصل 113

اصل 113

 این جدول تلخیص شده و بر گرفته از مقاله دكتر محسن اسماعيلي  با عنوان : نقش رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي می باشد .

 این جدول تلخیص شده و بر گرفته از مقاله دكتر محسن اسماعيلي  با عنوان : نقش رئيس جمهور در اجراي قانون اساسي می باشد .
یادآوری حکایتی در این خصوص از خاطرات خودم در مجلس سوم شاید بی مناسبت نباشد : مجلس سوم ( سال های 1367 لغایت 1371 ) شاهد حوادث مهمی بود ، از جمله این حوادث ؛ پذیرش قطعنامه و پایان رسمی جنگ ، خلع آیت الله منتظری از قائم مقامی ،  تغییر قانون اساسی ، رحلت حضرت امام ( ره ) ، رهبری آیت الله خامنه ای ،، ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی  ، ریاست مجلسی آیت الله کروبی و ...  بنابراین ، شاید بی مناسبت نباشد تا بنده به عنوان نماینده شهرستان اراک  ؛ یکی از این رخدادها را به تناسب بحث تحلیف ریاست جمهوری بازگو کنم ؛ عده ای به تبعیت از آقای هاشمی رفسنجانی و شاید هم برای حمایت از ایشان ، که می خواست از ریاست مجلس به ریاست جمهوری برود ؛ در فکر افزایش اختیارات ریاست جمهوری بودند . آقای مجید انصاری که آن دوره نماینده تهران بودند ، نامه ای را خطاب به امام که خود ایشان و عده ای تنظیم کرده بودند ، به اسم این که نظر امام و دفتر امام این است معتقد بودند که اصلاحاتی باید در قانون اساسی انجام شود ؛ نامه را دست گردان می کردند تا امضای نصاب را برای قرائت از تریبون مجلس بدست آورند . من جزء معدود افراد مخالف اصلاح قانون اساسی در آن شرایط بودم . لذا علاوه بر آن که نامه را امضاء نکردم ، با لحن تندی هم مخالفت کردم و گفتم شما متوجه نیستید که با آینده کشور چه می کنید . جدل محدودی در گرفت و گذشت ولی کار به همین جا ختم نشد .  امضای نامه به حد نصاب رسید و از تریبون مجلس هم خوانده شد . متعاقب آن خبرگان بازنگری شکل گرفت ؛ اما همگان در عمل دیدیم که نه تنها اختیارات ریاست جمهوری بیشتر نشد بلکه تنها نخست وزیری حذف شد و اختلاف ناشی از رقابت قدرت ، بین رئیس جمهورو نخست وزیر ، به اختلاف در سطوح بالاتری کشیده شد . قبل از این رخداد و برای پیشگیری از خطری که احساس می کردم در نامه ای به خبرگان قانون اساسی نوشتم : با حذف نخست وزیری حتما ، اختلاف به دو تن از بالاترین مقامات کشور ( ریاست جمهوری و رهبری )  کشیده و نهادینه می شود ، که نه تنها حسن جریان امور را با مشکل روبرو می کند بلکه برای مملکت خطر آفرین است . بالاخره مراسم تحلیف آقای هاشمی در چنین فضایی که تصور می شد همه اختیارات را در دست دارد ، شروع شد . هر چند در عمل بخشی از اختیارات ریاست جمهور کم شده بود ( جدول مقایسه فوق بخشی از همین واقعیت است ) . البته قدرت غیر رسمی و تا حدود زیادی کاریزماتیک ایشان به قوت خود باقی بود و دشمن او ( منتقد او ) در نماز جمعه ها دشمن پیامبر تلقی می شد . هر چند در حال حاضر و شاید از مدت ها قبل ، خیلی چیزها تغییر کرده آدم ها هم تغییرات مشهودی کردند که جدا گانه باید به آن ها پرداخت .  ولی آنچه مسلم  به نظر می رسد این که ؛ به معنای واقعی کلمه البته در هر دو وضعیت حق مطلب در مورد ایشان بخوبی ادا نمی شد . نه آن افراط حق بود و نه این تفریط و ظلم به ایشان حق است . بخوبی به خاطر دارم در آن زمان در جلسه تحلیف در مجلس شورای اسلامی ، شادی و حمایت همه جریانات اصلی انقلاب برای شکل گیری دولت سازندگی فراهم بود، به نظر می رسد در مراسم تحلیف آقای روحانی هم چنین وضعیتی حاکم باشد و او بتواند با حمایت همه آحاد جامعه و جریانات سیاسی دروازه های امید را بگشاید و آن را تا تعمیم اصلاحات در عمق روابط انسانی ، کسب و کار و فرهنگی جامعه تداوم بخشد .  و افراد از خود راضی و متوهم حاضر نشوند با تند روی های بی حاصل و خسارت بار برای کشور  ، با امکانات متعلق به مردم کشور را در معرض مخاطره های جدید گرفتار  آورند .
در ادامه پاسخ به چیستی وظایف رئیس جمهور که پاسخ سوگند او تلقی می شود باید گفت رئیس جمهور وظایف مدونی در قانون اساسی دارد و نیز اولویت هایی ؛ که برای کار خود اعلان می دارد . برای نمونه ، اولویت های کاری ریاست جمهوری به تناسب چالش ها ی پیش رو ؛ می تواند بهبود بخشی به دیپلماسی و رفع تدریجی تحریم ها در سیاست خارجی ، بهبود شرایط اقتصادی کشور و بالاخره تضمین آزادی های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در داخل با دفع فضای غیر قانونی و غیر مدبرانه امنیتی برای اداره کشور باشد . اولویت ها هر چه  باشد باید با وظایف مصرح در قانون اساسی ارتباط داشته باشد ، به نحوی که پرداختن هوشمندانه و برنامه ای به هر یک از آن ها ، مانع تحقق آرمان هایی نشود که موضوع سوگند نامه و یا اصول دیگر قانون اساسی است . 
 
تدوین کننده : سید حسن الحسینی معاون اسبق حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش alhoseini.h@gmail.com